De basistraining mindfulness in 1 week!
Wanneer het lastig voor je is om je 8 weken lang vrij te maken voor een basistraining mindfulness of wanneer je het prettig vindt er helemaal in te duiken en je zomer goed te beginnen, dan is deze intensieve training van 1 week misschien wat voor jou.
Je volgt het complete mbsr-programma in een week, met een stiltedag op de donderdag. Je krijgt al het materiaal van de basistraining (werkboek en geluidsbestanden met geleide aandachts-oefeningen) zodat je er na deze intensieve week mee verder kunt. Of het programma in je eigen tempo nog eens kunt doorlopen. Ook voor hen die eerder een 8-weekse hebben gevolgd en behoefte hebben aan herhaling en verdieping.

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

De basistraining mindfulness is een oefenprogramma onder deskundige begeleiding in een kleine groep. De training bestaat uit een voorgesprek, 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een langere stiltebijeenkomst. MBSR is een effectief, wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) programma bij stress, chronische pijn, moeheid, onzekerheid, depressie of angst.

Stress kan ontstaan door doelen die je jezelf stelt, eisen vanuit de omgeving, of veel taken moeten doen in een krap tijdsbestek. Werk en familie kunnen veel van je vragen. Je kunt je in een omgeving bevinden die in verandering is, bijvoorbeeld door een reorganisatie op het werk. Of door de complexiteit van je leven het gevoel hebben altijd haast te hebben. Of het overzicht kwijt te zijn. Stress kan ook veroorzaakt worden door ziekte of lichamelijke beperkingen of door ingrijpende gebeurtenissen zoals een verlies of een scheiding. Langdurige of ernstige stress kan gepaard gaan met allerlei psychische en lichamelijke klachten. Om met stress in ons leven om te gaan ontwikkelen we vaak automatische reacties. Deze reacties helpen vaak wel even, maar op den duur verergeren ze meestal de stress. De mindfulness training leert je de stress op een gezonde manier te beantwoorden en keuzes te maken die je ondersteunen. Je krijgt weer de regie over het eigen leven, ook al zijn er moeilijkheden. Ook al is er stress, onzekerheid, pijn of verdriet. Gaandeweg krijg je het roer van je leven weer in handen.

Mindfulness betekent met milde, open en onverdeelde aandacht aanwezig zijn bij dat wat zich dit moment aandient. Helder en objectief waarnemen wat er op dit moment is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties. Zonder deze te veroordelen, erover te fantaseren of te piekeren. Als je meer in het moment bent, gaan gedachten, lichamelijke sensaties en gevoelens of emoties minder met je op de loop. Je kunt er op een nieuwe, meer ondersteunende manier mee omgaan. De volgende factoren zijn bij de beoefening van mindfulness van belang: niet oordelen, geduld, eindeloos opnieuw beginnen, vertrouwen, mildheid, niet streven naar resultaat, erkennen wat er is, loslaten en speelsheid. “Mindfulness is iets waar je je in oefent. Daar begin je best niet mee als het huis in brand staat. Je begint de parachute niet te weven voor de open deur van het vliegtuig. Mindfulness training is iets van dag tot dag, van leuke dagen en van rotdagen.”  Edel Maex

Resultaten van de 8 weekse mindfulness training: 

  • Op een gezonde manier leren omgaan met stress, door meer bewustwording van je eigen reacties, gedachten en gevoelens. Daardoor kun je beter kiezen wat nu helpend is.
  • Leven met meer gemak, meer genieten en meer bewust zijn van prettige momenten
  • Meer energie en kwaliteit van leven
  • Niet meer zo overweldigd of meegesleept worden door moeilijkheden of problemen. Met meer veerkracht kunnen omgaan met tegenslagen, moeilijkheden, ziekte en verlies
  • Betere focus, concentratie en minder piekeren, grenzen beter aanvoelen en aangeven
  • Vermindering van stress-symptomen zoals vermoeidheid, spanning in het lichaam , slapeloosheid, hoge bloeddruk.
  • Vermindering van depressie en angstklachten, (chronische) pijn.

Voor de praktische informatie: klik op de startdatum hieronder.

Startdata