De Werkschuur biedt vrijwel alle activiteiten tijdelijk online aan. Vanaf  juni kunnen we elkaar hopelijk ook weer in het echt ontmoeten. Vragen of zorgen rondom dit thema? Neem contact met ons op!

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)

De basistraining mindfulness is een oefenprogramma van 8 weken onder deskundige begeleiding in een kleine groep. De training bestaat uit een voorgesprek, 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een langere stiltebijeenkomst. MBSR is een effectief, wetenschappelijk onderbouwd (evidence based) programma bij stress, chronische pijn, moeheid, onzekerheid, depressie of angst.

Stress kan ontstaan door doelen die je jezelf stelt, eisen vanuit de omgeving, of veel taken moeten doen in een krap tijdsbestek. Werk en familie kunnen veel van je vragen. Je kunt je in een omgeving bevinden die in verandering is, bijvoorbeeld door een reorganisatie op het werk. Of door de complexiteit van je leven het gevoel hebben altijd haast te hebben. Of het overzicht kwijt te zijn. Stress kan ook veroorzaakt worden door ziekte of lichamelijke beperkingen of door ingrijpende gebeurtenissen zoals een verlies of een scheiding. Langdurige of ernstige stress kan gepaard gaan met allerlei psychische en lichamelijke klachten. Om met stress in ons leven om te gaan ontwikkelen we vaak automatische reacties. Deze reacties helpen vaak wel even, maar op den duur verergeren ze meestal de stress. De mindfulness training leert je de stress op een gezonde manier te beantwoorden en keuzes te maken die je ondersteunen. Je krijgt weer de regie over het eigen leven, ook al zijn er moeilijkheden. Ook al is er stress, onzekerheid, pijn of verdriet. Gaandeweg krijg je het roer van je leven weer in handen.

Mindfulness betekent met milde, open en onverdeelde aandacht aanwezig zijn bij dat wat zich dit moment aandient. Helder en objectief waarnemen wat er op dit moment is aan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens of emoties. Zonder deze te veroordelen, erover te fantaseren of te piekeren. Als je meer in het moment bent, gaan gedachten, lichamelijke sensaties en gevoelens of emoties minder met je op de loop. Je kunt er op een nieuwe, meer ondersteunende manier mee omgaan. De volgende factoren zijn bij de beoefening van mindfulness van belang: niet oordelen, geduld, eindeloos opnieuw beginnen, vertrouwen, mildheid, niet streven naar resultaat, erkennen wat er is, loslaten en speelsheid. “Mindfulness is iets waar je je in oefent. Daar begin je best niet mee als het huis in brand staat. Je begint de parachute niet te weven voor de open deur van het vliegtuig. Mindfulness training is iets van dag tot dag, van leuke dagen en van rotdagen.”  Edel Maex

Resultaten van de 8 weekse mindfulness training: 

  • Op een gezonde manier leren omgaan met stress, door meer bewustwording van je eigen reacties, gedachten en gevoelens. Daardoor kun je beter kiezen wat nu helpend is.
  • Leven met meer gemak, meer genieten en meer bewust zijn van prettige momenten
  • Meer energie en kwaliteit van leven
  • Niet meer zo overweldigd of meegesleept worden door moeilijkheden of problemen. Met meer veerkracht kunnen omgaan met tegenslagen, moeilijkheden, ziekte en verlies
  • Betere focus, concentratie en minder piekeren, grenzen beter aanvoelen en aangeven
  • Vermindering van stress-symptomen zoals vermoeidheid, spanning in het lichaam , slapeloosheid, hoge bloeddruk.
  • Vermindering van depressie en angstklachten, (chronische) pijn.

Wat zeggen deelnemers: 

“De cursus Mindfulness is voor mij belangrijk geweest omdat het mij heeft geleerd om geestelijk en fysiek rustiger te worden, en om in te zien dat het doorleven van nare gevoelens niet iets negatiefs is, maar juist de weg naar herstel. Het toelaten van alles wat er toch al is, en het accepteren van jezelf hierin. En het feit dat mijn bloeddruk opeens weer goed was toen ik de cursus volgde was heel bijzonder.” – Jessica

“In het najaar 2019 met behoorlijke “schroom” mij opgegeven voor de basistraining “Mindfulness”.Na de eerste bijeenkomst geen schroom meer en had ik er zin in. Een zeer ontspannen sfeer. Niets moet. Opzet training, kwaliteiten cursusleidster en mededeelnemers zorgden voor een uitstekend resultaat. De training heeft meer gebracht dan ik van tevoren hoopte. Ik heb besloten tot een vervolgtraining.” – Jacques

“Annetje is in staat een omgeving te creëren waarin je je veilig voelt. Bij binnenkomst in de fraaie trainingsruimte ervaar je onmiddellijk rust. En ruimte. Ruimte om nieuwe oefeningen te doen onder de kalme en ook humoristische begeleiding van Annetje. Wat ik geleerd heb van de training mindfulness gun ik iedereen. Omdat het me inzicht, rust en acceptatie bracht.“- Annemarie

“De locatie in Glimmen is prachtig en verzorgd, aan de rand van het bos. De trainer is geduldig en bekwaam en heeft voor iedereen een luisterend oor. “ – Lieke

Voor de praktische informatie: klik op een van de startdata hieronder.

Startdata